Taksationssekretariatets praksis for fakturering af omkostninger til anlægsmyndighederne i forhold til de forskellige taksationstyper er følgende:
Når sager behandles af
- de statslige taksationskommissioner, og
- de kommunale overtaksationskommissioner,
bliver den tid brugt af Taksationssekretariatets medarbejdere i forbindelse med sagers behandling, herunder bl.a. sagers modtagelse og oplysningsgrad, journalisering, planlægning- og afvikling af forretningsdag, lave materialesamlinger, og forberede kendelsesudkast, viderefaktureret til anlægsmyndighederne/kommunerne.
I begge typer af kommissioner bliver alle omkostninger viderefaktureret, med undtagelse af formands- og juridiske sekretærers honorarer i de kommunale overtaksationskommissioner.
Alle kommissionsmedlemmers honorarer og evt. udlæg på en forretningsdag viderefaktureres.
Omkostninger i forbindelse med planlægning og afvikling af taksationsforretninger betales af anlægslægsmyndighederne / kommunerne. Det er f.eks. udgifter til mødelokaler, forplejning, evt. overnatning og fælles bustransport.
Fra 2017 og frem er Taksationssekretariatets timeforbrug på hver enkelt sag afregnet med samme timepris uanset faggruppe (jurister og HK-sekretærer og regnskabsmæssig administration:
- Timepris 950 kr., for arbejde udført i 2024
For de kommunale taksationskommissioner (1. instans) har Taksationssekretariatet udelukkende en udbetalingsopgave i forhold til formænds-, kommissionsmedlemmers- og administrativ bistands honorarer og evt. udlæg.
Andre udgifter, fx kontorhold og forplejning i forbindelse med taksationskommissionens møder.
For samtlige taksationsforretninger gælder det overordnede princip, at der først udsendes fakturaer fra Taksationssekretariatet, når forretningen er afsluttet. Det betyder, at man som anlægsmyndighed kun modtager én faktura pr. taksationssag.
Kontakt
Spørgsmål til det faglige indhold af fakturaen, f.eks. timeforbrug på den enkelte sag, kan rettes til Taksationssekretariatet på tlf. +45 72 21 88 80 eller mail info@taksationssekretariatet.dk
Spørgsmål til fakturaens regnskabstekniske forhold, f.eks. ændring af EAN nummer m.v., kan rettes til Trafikstyrelsens debitor- eller tidsregistreringsfunktion på tlf. +45 72 21 88 80 eller mail debitor@trafikstyrelsen.dk eller tidsregistrering@trafikstyrelsen.dk